Kártyázzunk! - névjegykártya evolúció az elmúlt 30 évből

2022.06.15

Nem póker és nem ulti a blog tárgya, hanem a névjegykártya. 53 éves vagyok, kb. 32 éve használok névjegykártyát. Emlékszem, az első 100 db-on még csak a nevem és a címem volt feltüntetve 1991-ben. Még telefonunk sem volt. De olyan elegánsnak éreztem, hogy van névjegykártyám. Akár egy amerikai magánnyomozó, amikor odaadja a tanúnak, vagy néha a tettesnek a névjegyét. 

Teltek-múltak az évek, pár éven belül az első értékesítői pozíciómhoz - természetesen jutalékos vállalkozóként csináltam - már "komoly" névjegyem volt. A telefonszám, ami rajta volt, a Mindenki Irodájában (tényleg volt ilyen vállalkozás) csengett ki. Miért? Ott lehetett nekem üzenetet hagyni, és délután vagy másnap visszahívtam, aki keresett. természetesen telefonfülkéből. Kedves fiatal barátom, el tudod ezt képzelni???

Egy éven belül az első komoly jutalékomból, (1996-ot írunk) megvettem az első mobiltelefonomat. Egy kihajtható antennás Ericsson volt. Emlékszem, már másnap megrendeltem az új névjegykártyámat, rajta a mobilszámmal, a régi pedig kukában landolt. Nagyon büszke voltam, '96-ban finoman szólva még nem volt mindenkinek mobilja. Rögtön menő csávó lettem. Persze az első mobilszámla után kicsit félreállt a szám.

Vissza a névjegyekhez. Abban az időben a legtöbben becses kincsként őriztük a kapott névjegykártyákat, mert ez volt az egyetlen forrás, ahol ott volt egyben az ügyféljelölt vagy ügyfél telefonszáma, faxszáma (Igen fax. Ha nem tudod mi az, irány a kereső!), címe. Persze, akkor már nálunk is volt számítógép (internet nem), ahol Excelben építettük az adatbázisainkat.

A következő röpke két évtizedben rohamosan fejődött a technika, mindennapossá vált az internet, a mobiltelefon és annak a telefonkönyve. A fontos telefonszámokat elmentettük, a névjegyet letettük a fiók mélyére vagy eldobtuk. Aztán persze bosszankodtunk, amikor egy telefoncserénél újra be kellett írni a telefonszámokat, nem volt még lehetőség a tömeges adatátvitelre. (Persze van, aki még ma is így csinálja.)

Bejöttek az okostelefonok, már nem csak a számot, hanem emailcímet és más adatokat is lehetett rögzíteni a mobil, vagy inkább a Google vagy más felhőtárhelyre. Egyre többen dobáltuk el a kapott névjegykártyát, mert megvolt a telefonunkban minden adat.

Közben a digitalizáció rohamléptekben fejlődött, ma már egy vállalkozást tizedannyi papírral lehet működtetni, mint 20-25 éve. Ugye már a NAV-tól sem kapsz postán levelet? Már a számlákkal sem állunk sorba, már egy új mobil előfizetésnél sem kapsz 30 nyomtatványt. De a névjegykártya maradt, a legtöbben szorgalmasan rendeljük újra meg újra. Kivéve persze a 25-35 éves korosztályt. Őket már nem érdekli, nem használják.

Én még tavaly is azt hangoztattam, hogy szeretem az esőerdőket, de két dolog nálam mindörökké papírból lesz: ez a jegyzetfüzet és a névjegykártya. Hosszasan és fölényesen tudtam sorolni az indokokat a névjegy mellett, és kis túlzással mindenkinek megadtam egy nyomdász ismerős számát, hogy rendeljen. 

És most jöjjön a töredelmes vallomás: a fentiek ellenére egy hete megrendeltem a digitális névjegykártyámat. Miért? Mert megláttam benne néhány olyan előnyt, amivel a papír változat nem rendelkezik. Mik ezek?

  • Kövezz meg, de azt gondolom, hogy környezetbarátabb egy db plasztik lap, mint a több ezer papír névjegy, amit kiváltok vele. Tudtad, hogy 1 kg papír gyártásához 23 kg fa, többszáz liter víz és 8 kwh villamos energia szükséges?
  • Ha valakivel tárgyalok, biztosabban belekerülök a telefonjának a címtárába.
  • Sokkal több adat belekerül a másik fél telefonjába, mintha magától elmentené a számomat és az email címemet. Megadhatom a szlogenemet, és ha csak annyira emlékszik, hogy beszélt egy sales trénerrel, akár erre is rákereshet a telefonjában.
  • Több weboldal, több email cím, Google térkép link (hogy könnyen idetaláljon az irodámba) - ez mind elmenthető a digitális névjegykártyára.
  • És a plusz, amivel az értékesítésedet is fejlesztheted: legyen ott a Google cégem profilod linkje. Ugye van olyanod??? Ha sikeresen értékesítettél, máris megkérheted az ügyfeledet, hogy a kártyádhoz érintve az NFC-s telefonját, (vagy beolvasva a kártyán lévő QR kódot), értékelje a vállalkozásodat. Ugye nem kell elmagyaráznom, hogy mennyire fontos az ügyfélértékelés a Google-on?
  • Az ára pedig kedvezőbb, mint 2-300 db névjegykártya.
  • És végül: szerintem ugyanolyan elegáns.

Kedves X generációs olvasóm! Megjött a kedved? Akkor rendeld meg itt te is a digitális névjegykártyádat! Ha fiatalabb vagy, akkor még ennyi visszaemlékezésre és magyarázatra sincs szükséged a rendeléshez.

Az a baj, hogy nemrég kipróbáltam egy tablet kézzel írós funkcióját ... Szegény jegyzetfüzetem ...

Vittinger László
kapcsolatépítész, sales mentor

Akarsz az értékesítésről több hasznos tippet olvasni? Két könyvemből megteheted itt és itt